Vrijwilligersorganisatie

Waarom de Stichting Nicolaaskerk bestaat

De Stichting Nicolaaskerk organiseert het beheer en onderhoud van de Nicolaaskerk op Vlieland.
Voor het onderhoud van de Nicolaaskerk is veel geld nodig. Deels komt dat geld van subsidies, maar daarnaast organiseren we zelf een aantal activiteiten in de Nicolaaskerk (bijv. de Openstelling, Concerten bij Kaarslicht) en verhuren we de Nicolaaskerk aan anderen die iets in de Nicolaaskerk willen organiseren.

Hoe gaat het verhuren van de Nicolaaskerk in z'n werk

Mensen die iets willen organiseren in de Nicolaaskerk nemen via email of telefoon contact op met de Agenda commissie. De Agenda commissie noteert de datum en de globale wensen van wat de mensen in de kerk willen organiseren. Zoals een huwelijk, een concert, een lezing, een voorstelling, een familiefeest of ...

Agenda's

De datum wordt door de Agenda Commissie vastgelegd in de Interne Agenda en de Publieke Agenda van de Nicolaaskerk. Als het een besloten activiteit is zal de Publieke Agenda alleen 'gereserveerd' weergeven. In de Interne Agenda staat dan wel meer informatie. Is er een activiteit waar iedereen mag komen dan zal de Publieke Agenda veel meer informatie over de activiteit geven.

Opschakelen Coordinator

Na het vastleggen van de datum neemt de Agenda Commissie contact op met het relevante aanspreekpunt van de coordinatoren, te weten:

Het aanspreekpunt benoemt een Coordinator voor een activiteit. De Coordinator is de tussenpersoon tussen de mensen die de activiteit organiseren en de vrijwilligers organisatie van de Stichting Nicolaaskerk. De Coordinator is voor de organisatoren van de activiteit het eerste aanspreekpunt binnen de Stichting Nicolaaskerk organisatie. De Coordinator krijgt van de Agenda commissie de informatie die zij ontvangen hebben waaronder de contactgegevens van de organisatoren van de activiteit.

Activiteiten van de Coordinator

De Coordinator neemt vervolgens contact op met de organisatoren van de activiteit en vraagt hun wat ze precies willen gaan doen in de Nicolaaskerk. Wat dat is hangt natuurlijk erg af van de soort activiteit de mensen in de Nicolaaskerk willen organiseren. Toch zien we een paar zaken heel vaak terugkomen:

• Waar moeten welke mensen zitten, hangt ook af van het aantal mensen dat komt. Er staan ongeveer 50 stoelen in het centrale deel van de kerk. Als er meer mensen komen moeten ze ook in de kerkbanken plaatsnemen;
  • Als de groep mensen in de kerk meer dan 10-15 telt en er moet gesproken worden is vaak de geluidsinstallatie nodig. Die wordt bediend door de Apparatuur Commissie die via het Aanspreekpunt Apparatuur op te schakelen is;
  • Als het grote scherm nodig is kan dat ook via het Aanspreekpunt Apparatuur;
  • Als mensen verwelkomt moeten worden kunnen de Gastvrouwen/heren dat die via het Aanspreekpunt Gastvrouwen/heren;
  • Als koffie, thee of sappen moeten worden geschonken kan dat via Gastvrouwen/heren groep via het Aanspreekpunt Gastvrouwen/heren;
  • Als er bier, wijn of sappen geschonken moeten worden kan dat via Gastvrouwen/heren groep via het Aanspreekpunt Gastvrouwen/heren;
  • Als er meer dan koffie/thee/sappen/bier/wijn geschonken of gegeten moet worden kan dat alleen via een Vlielandse horecaonderneming die als cateraar optreed;
  • Als er gebruik wordt gemaakt van de vleugel is dat mogelijk door professionele musici. Hetzelfde geldt voor het gebruik van het orgel;
  • Voor extra sfeer kunnen 1 of meerdere kroonluchters worden ontstoken. Dit mag alleen door vrijwilligers van de Stichting Nicolaaskerk gedaan worden;
  • Het is mogelijk om 1 of meerdere kaarsen aan te steken (bijv. ter nagedachtenis aan een familielid);
  • Let op: gebruik van de preekstoel, doopfonts en de het betreden van de orgelgalerij is in principe niet toegestaan;

Aan een aantal van deze faciliteiten zijn extra kosten verbonden bovenop de huur van de Nicolaaskerk. Zorg dat deze kosten vooraf geaccordeerd zijn door de organisatoren. Het is de verantwoordelijkheid van de Coordinator om alle gebruikte faciliteiten door te geven aan de Penningmeester die facturen zal sturen voor de activiteiten in de Nicolaaskerk.

In principe kennen we 3 momenten om een factuur te sturen:

• Na het vastleggen van de datum: 50% van de huur
  • 1 maand voor aanvang van de activiteit: 50% van de huur + de kosten van alle dan bekende faciliteiten
  • Na afloop van de activiteit: de lastminute toegevoegde faciliteiten + gebruik van consumpties (als die niet direct zijn afgerekend);

Voor vragen over deze pagina kunt u terecht bij het bestuur van de Stichting Nicolaaskerk.

Aanspreekpunten

Agendacommissie
eerste contactpunt voor het vastleggen van data in de agenda
Peter Schalk