Nieuws van de Stichting Nicolaaskerk

Restauratie Nicolaaskerk

juli 2024 | Stichting Nicolaaskerk

Komende zomer gaat bouwbedrijf Jurriëns Noord uit Sneek het buitenwerk van de Nicolaaskerk onder handen nemen. In week 29 (15-18 juli) beginnen ze met het verwijderen van een drietal ramen en de zijdeur, die meegaan naar de werkplaats om daar te worden opgeknapt. Na de bouwvak gaan ze verder met onderhoud aan o.a. gevels, dakgoten en muurankers. Schildersbedrijf Paul Branney gaat in diezelfde periode beginnen met oude verflagen verwijderen en alles weer goed in de verf zetten.

Stichting Nicolaaskerk is blij dat er een geschikte aannemer gevonden is en dat het broodnodige onderhoud eindelijk kan plaatsvinden. Restauratie van een monument als de Nicolaaskerk vraagt om deskundige vakmensen. Worden er verkeerde materialen gebruikt, dan kan er zomaar vochtophoping of aantasting van hout, metaal of steen optreden.

Door subsidies, gulle giften en inkomsten uit het gebruik van de kerk (voor huwelijken, lezingen, concerten en vergaderingen), is het ook financieel mogelijk om een dergelijke klus te laten doen. De stichting is vooral het Vlielander Zeemanskoor - de allereerste ambassadeur van de Nicolaaskerk! - enorm dankbaar voor de mooie opbrengst telkens na afloop van hun concerten. Ook dankt de stichting de bedrijven Herbergh van Flielant, Linnenservice Vlieland, Visit Vlieland linnenverhuur, Poiesz, Spar Vlieland en Bakkerij Westers voor hun bijdragen aan de activiteiten in de kerk. En zonder de inzet van vele vrijwilligers zouden die activiteiten helemaal niet plaats kunnen vinden!

Tijdens de werkzaamheden aan de buitenkant gaan die activiteiten gewoon door. Misschien is het daardoor tijdens openingstijden minder stil dan je in de kerk gewend bent of moet je onder een steiger door naar binnen. Voor een actueel overzicht van concerten en andere activiteiten in de kerk, kijk op de aanplakborden of op www.nicolaaskerk-vlieland.nl/agenda. Met de aannemer is afgesproken dat begrafenissen en kerkdiensten hoe dan ook doorgaan, ook als er begin 2025 in de kerk onderhoud wordt gedaan. Alle andere activiteiten liggen in die periode stil.

Onderhoud gaat altijd gepaard met geluid en hinder. Dat beseffen we ons goed. De aannemer zal proberen dat zoveel mogelijk te beperken. Ervaar je toch enorme hinder van de werkzaamheden? Neem contact op met Hugo Landman van Jurriëns Noord (06 5835375). Heb je vragen over de werkzaamheden? Neem contact op met Stichting Nicolaaskerk, info@nicolaaskerk-vlieland.nl.

Stichting Nicolaaskerk bedankt je voor je begrip. Donaties voor het onderhoud en de verduurzaming van de kerk blijven altijd welkom! Scan bijgevoegde QR-code en verras de stichting met je bijdrage! Wil je jezelf inzetten als vrijwilliger? We zijn o.a. nog op zoek naar vrijwilligers voor de openstelling van de kerk en voor de bediening van het geluid tijdens lezingen en andere voordrachten.

Subsidie Klimaatfonds Terschelling Vlieland

Maart 2024 | Klimaatfonds Terschelling Vlieland

Activiteiten in de kerk leveren geld op waarmee we het onderhoud van de kerk kunnen betalen. Activiteiten kosten ook geld. En dan hebben we het vooral over de energierekening. Om die kosten naar beneden te krijgen, willen we de kerk isoleren. Dakisolatie en voorzetramen zijn de maatregelen die we kunnen en willen toepassen.

Het Klimaatfonds van Rederij Doeksen heeft ons 40.000 euro subsidie gegeven om die isolatiemaatregelen uit te laten voeren. Daar zijn we heel erg blij mee!

Verduurzamen Nicolaaskerk Vlieland ondersteund door de Rabobank

December 2023 | bron: Energie Coöperatie Vlieland

Afgelopen najaar had de Rabobank een speciale actie omdat zij 125 jaar bestaat. De Rabobank stelt éénmalig per regio een bijdrage van € 125.000,- beschikbaar om te investeren in lokale duurzaamheidsoplossingen en -projecten. Een unieke mogelijkheid om samenwerking tussen lokale partijen te stimuleren.

De stichting Nicolaaskerk Vlieland heeft uitgebreide plannen om de kerk duurzamer te maken waardoor het energieverbruik naar beneden kan. De plannen bevatten onder andere het isoleren van het gewelf en het plaatsen van voorzetramen. Voor deze werkzaamheden is veel geld nodig. Ter ondersteuning van de uitvoering van deze plannen heeft de Energie Coöperatie Vlieland subsidie aangevraagd bij de Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland, waar afgelopen najaar rekeninghouders de mogelijkheid werd geboden om aanvragen te doen. De Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland heeft de aanvraag gehonoreerd en aan de ECV 5.000 euro toegekend om in te zetten voor de verduurzamingsplannen van de Nicolaaskerk. Daarvoor zijn wij de Rabobank zeer erkentelijk.